Aku Tak Cantik






" Aku hodoh tak ada siapa yang nak."

"Aku tak cantik macam Lisa Surihani.Aku gemuk!"

"Tak ada tempat orang hodoh macam aku kat dunia ni!"

Kenapa kita perlu mempertikai kecantikan yang Allah bagi? tak cukup lagi ke? kira bersyukurlah dah lengkap segala anggota badan. Cuba korang bayangkan orang yang kurang sempurna dari segi anggota badan, diorang nak jadi macam korang yang lengkap dengan sepasang tangan, kaki , mata...

Diaorang yang tak cukup anggota badan , diorang nak kaki untuk berjalan.Diorang nak tangan untuk menulis. Diorang nak mata untuk melihat. Even, awak besar pun . awak patut bersyukur. Even, awak ada dimple pon awak patut bersyukur. Kenapa kita perlu kelihatan cantik pada manusia? diri kita hanya untuk Allah.

Kita nak redha Allah atau redha manusia? cuba fikir dan bayangkan. Yes! memang manusia suka judge orang , yang judge tu Allah bukan manusia . Kenapa awak kisah sangat apa yang  orang cakap, diorang manusia tak lepas dari dosa. Mulut mengata,mengumpat.

Saya tengok orang yang besar,rendah semua cantik dan comel. Memang pandangan manusia tak sama. Kenapa kita tak  ambik yang positive apa yang orang cakap? saya tak bohong, diorang comel. Awak cakap macam ni seolah-olah awak tak bersyukur.

Tak ada orang nak? Allah cipta manusia itu berpasang-pasangan , kalau pasangan kita bukan di dunia, pasti kita bertemu dia syurga nanti. Why should you bother what others says? tunggu masanya Allah akan temukan kita dengan pasangan kita, it takes time. Tapi bila kita menunggu sangat berbaloi pernantian kita.Orang yang kurang cantik pun ada orang nak tau!

" Yes people's changing. It can be towards positive or negative. Once we choose to change to be negative, our whole life will be negative ~"

"Biar kita nampak lemah n kecil pada pandangan manusia. Tapi janganlah sampai kita dianggap lemah n kotor pada pandangan Allah ~ #notetoself"

 "Pain makes you stronger. Fear makes you braver. Heartbreak makes you wiser.”

  "Look for something positive in each day, even if some days you have to look a little harder. Let life’s challenges make you strong :)"

And please, appreciate what you have before it's gone. Kita akan kelihatan cantik kalau kita mengamal kehidupan yang positif. Kita akan kelihatan cantik kalau kita jaga budi bahasa kita. Sebab awak tak yakinlah awak cakap diri awak jelek.

This post untuk orang yang kurang yakin dengan diri and untuk kawan saya. Jangan baca tapi harus paham dan anggap sesuatu itu yang positif.

Written by:
Hasya :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...